Športová masáž.

Masáže Natália
Dátum : 11. december 2018

Športová masáž  je považovaná za dynamickejšiu alebo až agresívnejšiu formu pri porovnávaní s klasikou masážou. No toto nemusí byť vždy pravidlom. Medzi týmito masážami sú rozdiely a to hlavne čo sa týka prenosu tlaku na masírovaného a tiež v rýchlosti vykonania hmatov. Inak sú techniky a základné masérske hmaty skoro jednaké. Pri športovej masáži sa využívajú masérske techniky a to hlavne trenie, miesenie, tepanie, chvenie a pohyb v kĺboch. K týmto technikám sa môže ešte pridať aj lymfodrenáž, niektoré reflexné prvky a poprípade aj akupresúra.

Tak ako aj pri iných druhoch masáží, ani tu by nemal masér, alebo masérka vynechať úvodný rozhovor. Pri tomto rozhovore je veľmi dôležité zistiť, na akej úrovni sa športu venujete. Taktiež ktoré aktivity vo vašom tréningovom pláne prevládajú, poprípade či sa pri nich objavujú nejaké vedľajšie ťažkosti. Až po získaní týchto základných informácií môže masér alebo masérka zvoliť konktérny spôsob masáže. Pri športovej masáži sú rozdiely aj podľa toho, či túto masáž absolvujete pred svojim športovým výkonom alebo až po ňom. Tiež sa športové masáže líšia aj v spôsobe vykonania samostatnej masáže.

Keď je masáž pred športovou aktivitou, tak je vhodnejšia povzbudzujúca masáž. No môže byť aj masáž upokojujúca, alebo lymfodrenážna. Takéto druhy masáže je potrebne absolvovať asi dvanásť hodín pred samotným športovým výkonom. Upokojujúca masáž pred športovým výkonom vás môže zbaviť trémy, napätia, alebo nervozity.

Primárne je športová masáž  pred samostatným výkonom je určená na to, aby celkovo naladila organizmus na maximum. Približne asi po hodine oddychu po tréningu, alebo športovom výkone sa môže používať masáž, ktorá vám uvoľní svaly, detoxikuje organizmus a zregeneruje ho. Masáž po športovom výkone urýchli hlavne vyplavovanie kyseliny mliečnej alebo histamínových látok z organizmu.

Športová masáž   býva prevažne celotelová. Samotná masáž sa začína na menej zaťažovaných svalových partiách a postupne prechádza k tým viac zaťaženým. V prípade ak sú veľmi zaťažované svalové skupíny, tak sa odporúča ako prvá klasická lymfodrenážna masáž.

Takto sa pomôže svalom a tie sa tak zbavia škodlivých látok. Až po takejto očiste sa vykonáva športovú masáž. Ideálne trvanie masáže je približne päťdesiat minút až hodinu a pol. Po vzájomnej dohode sa čas dá upraviť podľa individuálnych potrieb. Ak má mať športová masáž správny účinok na organizmus, tak by sa mala absolvovať raz za týždeň. Každé svaly potrebujú čas na regeneráciu. Preto je športová masáž vhodná aj pre rekreačného športovca. Takáto masáž môže zachrániť pred zranením. Pomáha vyrovnať jednostranné zaťaženie, ktoré pri športovej činnosti vzniká, alebo ktoré je získané vinou zlých technických návykov pri športovej činnosti. Ak sa svaly odborne ošetria, znižuje sa riziko svalových zranení. Ak sa svalstvu nevenuje dostatočná pozornosť zameraná na jeho regeneráciu, alebo výživu, postupne sa toto svalstvo poškodí. Masáže svalov sa preto využívajú aj v rámci rehabilitačných cvičení po zraneniach, lebo urýchľujú liečbu.

Zlepšovanie samotných športových výkonov si samozrejme vždy vyžaduje aj správny oddych. Len tak je organizmus pripravený na ďalšiu záťaž. Ak je absolvovaná upokojujúca masáž po športovom výkone, ideálne je po nej neabsolvovať žiadnu náročnú fyzickú aktivitu. Ak je to nevyhnutné je potrebné si pred tým dopriať aspoň polhodinový odpočinok.

Športová masáž   sa môže sa dopĺňať aj so širokým výberom aróma terapeutických olejov. Tieto oleje sa používajú pri aroma masáži. Aróma masáž je neobyčajne príjemná kombinácia jemných masážnych techník a vonných olejov. Rôzne hrejivé emulzie sa využívajú najmä pred samotnými športovými výkonmi na pohotovostné masáže. Tieto hrejivé emulzie pomáhajú v mrazivejšom počasí. Dobre zahriate svaly sú potom odolnejšie proti zraneniam a kŕčom. Chladivé masážne emulzie pôsobia zasa osviežujúco. Tieto odstránia únavu a ochránia organizmus aj v horúcom počasí.


Indikácie:
  • Masáž pomáha zvyšovať celkovú telesnú a duševnú kondíciu.
  • Masáž je neoceniteľná pri regenerácii síl a odstraňovaní pocitov únavy.
  • Zlepšuje krvný a lymfatický obeh, kĺbovú pohyblivosť a priaznivo ovplyvňuje psychický stav.
  • Športovú masáž môže využívať každý kto má aktívny záujem o zlepšovanie svojho zdravotného stavu a výkonnosti.
  • Ochorenia pohybového systému reumatické choroby, kĺbové zápalové procesy,ochorenia svalového aparátu.
  • Ochorenia tráviaceho systému ako je zápcha, obezita a poruchy metabolizmu.
  • Rôzne stavy po úrazoch a operáciách , keď je zvýšené napätie svalov.
  • Ochorenia nervového systému skleróza multiplex,poruchy hybnosti.
  • Relaxácia a regenáriacia ako sú psychické stavy a neurózy,psychická a fyzická vyčerpanosť.

Kontraindikácie:
  • Akútne horúčkovité ochorenia,zápalové ochorenia, infekčné ochorenia, nádorové ochorenia.
  • Zlyhávanie životne dôležitých funkcií organizmu.
  • Hemofília, leukémia,nádorové ochorenia.
  • Ochorenia brušnej dutiny spojené so zápalom a krvácaním.
  • Osteoporóza, pokročilá arterioskleróza.
  • Pri zápaloch žíl a trombózach.
  • Bezprostredne po jedle nie je vhodné aplikovať masáž.
  • Pri zdravotných problémoch sa radšej treba poradiť so svojim lekárom či je vhodná pre váš organizmus.